TEKNIKK KURS HAV 12. og 13. SEPTEMBER

Postet av Arendal Kajakklubb den 27. Aug 2020

Teknikkurs-hav

Arendal Kajakklubb ønsker velkommen til teknikkurs-hav

12.-13. september 2020 på Narestø/Buøya

Teknikkurs er for deg som allerede har grunnkurs og som ønsker å bygge videre på denne kunnskapen. Kurset er en ypperlig anledning til å bli trygg i kajakken, og utvikle dine ferdigheter gjennom lek og utfordringer. Du lærer flere styreteknikker, bruk av tauline, finsliper litt redningsteknikker og introduseres for rulla. Målet er å utvikle teknikken din og gjøre deg til en habil padler og utfordre deg i litt urolig sjø.

Kurset vil starte med en del grunnleggende øvelser i skjermet farvann hvor vi etter dette vil bevege oss ut i litt forhold (inntil 3-stjerners forhold) hvor deltakerne kan prøve ut padleteknikker og redninger i bølger og litt vind.

3-stjerners forhold

***

Noe eksponert farvann; Eksempel er farvann nær land med små øyer og skjær utenfor.
Vind opp til lett bris ved vannflaten – 5,5 m/s. Sjøgang 3 - smul sjø med bølgehøyder 0,5 m til 1,25 m. Små brytninger ved grunner og
 skjær. Strøm og dønninger kan skape litt drag i sjøen. Annen trafikk må påregnes.

Teknikkurs og Aktivitetslederkurs blir gjennomført på denne typen farvann.

Kursdeltakerne må påberegne å være en del i vannet, så våt/tørrdrakt er å anbefale.
Ta med ekstra skift, drikke og godt med mat til lunsj slik at dere får varmen i dere og ny energi for andre halvdel.

Nødvendig utstyr:

• Kajakk (Fortrinnsvis plast)
  • Åre
  • Spruttrekk
  • Slepeline
  • Hjelm
  • Ekstra skift
  • Godt med mat.

*Kajakk, sprutrekk, åre, vest, tauline og hjelm kan lånes av Arendal Kajakklubb for klubbens
medlemmer. (Ta kontakt med klubbens leder)
 **Klubben har begrenset utstyr for utlån.

Krav til deltakelse:

Grunnkurs

Varighet:

16 timer

Når:

12.-13. september (09.00-18.00 / 09.00-16.00)

Hvor:

Narestø/Buøya (Lokasjon er væravhengig)
 Info om oppmøtested kommer i eget infoskriv 5-7 dager før kursstart.

Kurs arrangør:

Arendal Kajakklubb

Kursholder:

Trond-Inge Terjesen og Martin Hirte

Kursavgift:

2000,- NOK

Kommentar:

Maks. 6 deltakere

Påmelding:

www.vaattkort.no

Kontakt:

Trond-Inge Terjesen Mob:   982 35 107