Hva er Padleled?

Postet av Arendal Kajakklubb den 2. Mai 2019

NPF har gjennom flere år vært sentrale i utviklingen av ro- og padleruter. Det her gitt seg utslg i en nyutgitt (2019) veileder for ro- og padleruter som et vedlegg til Merkehåndboka (merkehåndboka.no -https://www.merkehandboka.no/veiledere/veileder-ro-og-padleruter/)

Målet med padleruter er å synliggjøre trygge og kvalitetssikrede padleruter i nærområder, samt bidra til å gi en overordnet sikkerhetsstandard for planlegging av padleturen. Rutene skal kvalitetssikres og beskrives ut i fra risiko, for eksempel vind, bølger eller båttrafikk (ROS-analyse). I tillegg skal den graderes i fire nivåer, grønn (lett), blå, rød og svart (krevende).

Ro- og padleruter skal synliggjøre turmuligheter for nye brukere og mer erfarne mosjonister som ønsker aktivt kystfriluftsliv i robåt og kajakk.

Frivillige lag og foreninger vil være sentrale i å utvikle lokale ro- og padleruter. Tilrettelegging av lokale ro- og padleruter vil ha hovedfokus på lette og middels krevende ruter.

Rutene tilrettelegges med informasjon om parkeringsplasser, utsettings- og opptakssteder, rasteplasser, teltplasser, toaletter osv. Dette gjøres gjennom oppsetting av infoskilt på utvalgte parkeringsplasser og publisering påpadling.no

Mvh

Trond Glesaaen