1. mai tur til Jomfruland!

Postet av Arendal Kajakklubb den 19. Apr 2019

INFOSKRIV 1.MAITUR AKK

Oppmøtested:            Arendal kajakklubb
 Avreise:                        08.00

Alt oppmøtested:      Valletangen 3 (Utsettingsplass)

Turleder:                       Trond-Inge Terjesen, mob: 95 27 96 88

Ass. Turleder:             Martin Hirte/ (Per Aage Gabrielsen)

Transport henger:      Roald

Retur AKK:                  Ca 18-20

1.mai tur Jomfruland

Oppmøte Arendal Kajakklubb kl 07.30. Her tar vi ut kajakker og laster hengeren for dem som har behov for det.
Vi reiser fra klubben kl 08.00. Estimert reisetid 1t og 20min. Vi ankommer Valle ca 09.30 hvor vi parkerer bilene på et jorde rett i nærheten av utsettingssted. Dette er privat og avgiftsbelagt. Det finnes kommunal parkering ca 600m fra utsettingssted. Denne er også avgiftsbelagt.
Vi skal være på vannet kl 10.00 !!!

Planen er at vi på vei ut til Jomfruland padler en mellomlang tur (gul-rute). Ruten er ca 12,5km. Det blir i rolig tempo med stopp underveis. Padling ut beregnes til ca 2-3t

På Jomfruland parkeres kajakkene på stranden ved rutebåtkaia hvor vi tar oss en lunsj før vi drar innover øya for å se på hvitveisblomstringen. Vi beregner å være på Jomfruland i 2-3t. Sees an av vær og deltakernes ønsker. Turleder har overordnet avgjørelse på dette. Avgjørelse på dette tas i lunsjen.
Etter endt opphold på Jomfruland padler vi grønn rute tilbake til Valle (ca 9km ++). Vi beregner å padle fra Jomfruland senest 16.00. Retur estimeres til 2t. Tilbake i Valle pakker vi bilene og drar tilbake til Arendal Kajakklubb.

Ferdigheter
Deltakere som skal bli med på turen bør ha grunnkursferdigheter og være vant til å padle noen timer/kilometer i kajakken. Vi padler i utgangspunktet forholdsvis skjermet men det vil bli en eksponert krysning hvor det kan bli litt vind og bølger.
Turledere er kurset opp til aktivitetsledere
For medlemmer som ikke har padlet så mye, anbefales det å vente med turen til de får mer erfaring.

Generell info
Alle deltakere skal padle sammen som en gruppe hele tiden. Hvis noen har behov for en stopp av en eller annen årsak meldes det til en av turlederne underveis.
Alle må ta med litt energirik mat og drikke som er lett tilgjengelig i kajakken underveis. Vi har opplevd at deltakere har gått «tomme» på vei tilbake.
Deltakerne må kle seg etter dagens forhold, og husk at det kan fremdeles være kaldt i vannet. Ta med lue og votter som er lett tilgjengelig under padling.
Husk å ta med klær og sko som dere kan gå med når vi kommer frem og godt med mat til lunsj.

Det er viktig at alle er med og hjelper hverandre med utsetting og pakking av kajakker slik at vi kommer raskt på vannet.
Det kan bli endringer i rutevalgene hvis været tilsier det.

Vi beregner å være borte hele dagen.

Hvis alle følger disse rådene har vi et godt grunnlag for en flott turdag.

INGEN SKAL PADLE ALENE

Trond-Inge Terjesen