Arendal Kajakklubb blir med i arbeidet for tilrettelegging av fremtidens tur -og havpadling.

Postet av Arendal Kajakklubb den 19. Apr 2019

Det jobbes for tiden med å lage offisielle padlekart og med å tilrettelegge for roing, tur og havpadling langs kysten. Dette er en del av den store satsingen på miljøvennlig turisme, på folkehelsen og friluftslivet generelt.

Vi er noen i AKK som alt er igang med dette og vi vil veldig gjerne ha med flere. Vi vil i stor grad kombinere det vi skal gjøre med vanlige padleturer. I første omgang prøver vi å finne ruter og lage turforslag som passer for nybegynnere og beskriver disse med noen tekster og kanskje noen bilder. Beskrivelsen skal gjerne si litt om spesielle forhold som en padler bør være oppmerksom på og eventuelt om det er noen severdigheter eller kanskje tur-stier i tilknytning til padleruta. Butikker, kiosker og tilgang til ferskvann er også informasjon som en padler kan ha god nytte av. Et turforslag for nybegynnere kan beskrive et startsted med parkering og enkel utsetting av kajakk og en fin teltplass innenfor en radius av 10  kilometers padling i beskyttet farvann. Etter hvert vil forslag til ruter og turer bli av mer forskjellig karakter. På litt sikt vil det bli en padleled nedover langs hele kysten hvor man f. eks kan overnatte i de nye kysthyttene. I Aust-Agder har vi fire slike. Lyngør fyr, Furøya, Seilerhytta og Store Torungen. Alle drives i regi av Aust-Agder Turistforening og har onlinebooking.

Kyststrekningen som vi skal jobbe med hører til kommunene Grimstad, Arendal, Tvedestrand og Risør. Forslagene våre vil bli sendt til Norges Padleforbund og etter en evaluering og eventuell tilpasning, vil de bli sendt videre for å implementeres i Statens Kartverk. Og da kan alle laste dem ned og dra på tur.

En viktig del av arbeidet vil bli å finne de best egnede plassene for sjøsetting av kajakker og finne de fineste stedene hvor man kan raste eller overnatte. Dette vil legge føringene for mange av rutene og turforslagene. Det vil bli aktuelt å søke om tillatelser og tilskudd for tilrettelegging av forskjellige slag. Det kan være etablering av steder hvor man kan sjøsette kajakker, lage egnede landingssteder for kajakker,  rydding av rasteplasser og teltplasser og sette opp gapahuker osv. Det vil også bli satt opp skilter og informasjonstavler etter hvert som ting kommer i stand. Dette er et arbeid som vil gå over tid. Viktige ressurser er lokalkjennskap, litt kunnskaper om friluftsliv og kreative ideer. Alle slags innspill mottas med takk.

E-mailadesse:    padleled@arendalkajakklubb.no

Ps:

Vestfold ligger litt foran oss i løypa: https://www.youtube.com/watch?v=dAmkaV-S6zo

Mvh Padleled-gruppa i Arendal Kajakklubb